ECC Belgie
Heb je problemen met een aankoop in een andere Europese lidstaat? Kan je je product niet zomaar terugsturen en je geld terugkrijgen? Dan kan het Europees Centrum voor de Consument (ECC) je helpen met gratis juridisch advies en bemiddeling; want je rechten als consument stoppen niet aan de grens.
Het ECC vroeg ons om hun bestaande website en digitale huisstijl een update te geven. De ECC website bevat veel documenten, handige gidsen en publicaties; maar zoals vaak gebeurt vonden gebruikers moeilijk de juiste weg in al die content. Onze opdracht was daarom de navigatie doorheen de site te vereenvoudigen én de leesbaarheid van de content te verhogen.
We startten met een vooronderzoek. Waar zijn bezoekers van het ECC juist naar op zoek: willen ze informatie of zo snel mogelijk een klacht indienen? Kunnen de bezoekers worden ingedeeld naar gelang hun intenties? En hoe kunnen we ze dan zo snel mogelijk naar de juiste informatie leiden?
We zochten samen met het ECC naar antwoorden op die vragen en stelden een plan op om de informatiepagina’s, de zoekfunctionaliteit en de homepagina opnieuw in te delen. Getoonde informatie werd geprioriteerd en in wireframes gegoten en die werden getoetst aan een beknopt gebruikersonderzoek.
Digitale stijlgids
De volgende stap was het opstellen van een aangepaste digitale huisstijl – we kozen voor een lichte en frisse vormgeving die rust zou brengen in de layout en de getoonde informatie een stuk leesbaarder zou presenteren.
Deze huisstijl werd in een stijlgids gegoten die de ontwikkelaars in staat stelt om pagina’s en componenten op te bouwen zonder telkens beroep te moeten doen op onze designer. De stijlgids bevat o.m. vormgeving voor de belangrijkste componenten en site elementen en voorbeeld layouts voor de verschillende pagina types.
Aangezien een groot deel van het verkeer naar de ECC website via mobiele toestellen loopt, werden alle designs opgeleverd in verschillende formaten. Zo verzekeren we een optimaal gebruiksgemak voor alle courante schermformaten.